تاریخ ژاپن از باستان تا کنون

تاریخ ژاپن تاریخ چین , جنگ چین و ژاپن , جنگ مغولها با ژاپن , جنگ داخلی ژاپن

تاریخ فرانسه و اسپانیا در ماقبل تاریخ

غارنوردان فرانسه و اسپانیا: از 30،000 سال پیش

این منطقه در شمال و جنوب پیرنه ، در فرانسه و اسپانیا مدرن ، از حدود 30،000 سال پیش توسط شکارچیان پالئولیتیک که از بسیاری از غارهای منطقه استفاده می کنند ، اشغال شده است.آنها علائمی حیرت انگیز از حضور و ظرافت خود را در نقاشی هایی که با آنها دیوارها تزئین شده اند ، به جا می گذارند.

نمونه های زنده مانده بسیاری وجود دارد ، که مشهورترین آنها لاساکو در فرانسه و آلتامیرا در اسپانیا هستند. اما نقاشی هایی که اخیراً در غار چووت فرانسه کشف شده اند تقریبا دو برابر قدیمی تر است.
 








 
دهکده های نوسنگی: از هزاره 5 قبل از میلاد

در مناطقی که با ساحل اقیانوس اطلس هم مرز هستند ، انتقال از شکارچیان جمع آوری شده بهسرخپوستان به روستاییان نوسنگی از حدود 4500 سال قبل از میلاد آغاز می شود. این روستاییان بعداً یک سنت برجسته از معماری ماقبل تاریخ را توسعه می دهند.

در بیشتر اروپا جوامع نوسنگی در روستاهای خانه های چوبی زندگی می کنند ، غالباً دارای یک خانه دار طولانی مدت. اما در کل سواحل اقیانوس اطلس ، از اسپانیا از طریق فرانسه تا جزایر بریتانیا و دانمارک ، ویژگی اصلی هر روستا آرامگاه بزرگی است که در اطراف آن کلبه های ساده خوشه می گیرند. مقبره های آرامگاه های این مناطق سنت سنگ تراشی را شامل می شود که شامل قبور گذرگاه و بزرگ است .
 








 
نمونه اولیه معروف یک گور گذرگاه سنگی ، از حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح در Île Longue در ساحل جنوبی بریتانیا ، دارای یک گنبد باشکوه است که توسط هماهنگی شکل گرفته است (هر حلقه از جوت های سنگی کمی به سمت داخل از شکل زیر). این همان اصل است که مقبره های زنبور عسل مایکنا است ، اما آنها بیش از 2000 سال بعد از آن هستند.  






 
ورود سلت ها: از قرن ششم قبل از میلاد

در طول سده های گذشته از پیش از تاریخ ، فرانسه و شمال اسپانیا توسط قبایل پرانرژی منشأ اروپای مرکزی نفوذ می کنند. آنها به یک زبان هندی و اروپایی صحبت می کنند ، و می دانند چگونه آهن کار کنند. ورود آنها عصر آهن را در این مناطق افتتاح می کند. آنها سلت ها هستند ، که توسط رومی ها به عنوان غول شناخته می شوند.

در همین حال ، تمدن توسط استعمارگران از شرق بیشتر در دریای مدیترانه به سواحل فرانسه و اسپانیا منتقل شده است. مهمترین مستعمرات ماسلیا (مارسی) هستند که یونانیان در حدود 600 نفر مستقر کرده اند و کادیز که تقریباً در همان زمان توسط ققنوسان تأسیس شده است (گرچه سنت به آن تاریخ خیلی زودتری می بخشد).
 








 
مارسی و رومیان: سوم - قرن اول قبل از میلاد

معامله گران مارسی شبکه ای از مستعمرات را در امتداد ساحل گسترش می دهند و بدین ترتیب به رقبای تجاری کارتاگینیان ، جانشینان فنیقی ها در اسپانیا تبدیل می شوند. این امر باعث می شود که مارسی متحد طبیعی رم در جنگ های پونیک باشد. پس از آن مارسی در باز نگه داشتن مسیر ساحلی بین ایتالیا و اسپانیا از اهمیت ویژه ای برای رم برخوردار است.

در سال 121 یک ارتش رومی پیروزی قطعی بر قبایل اطراف سلتی را به دست آورد. استان رومی گالیا ترانسپالینا (همچنین به نام گالیا ناربننسیس ، از پایتخت آن در ناربون) تا سال 118 قبل از میلاد تأسیس شده است. مارسی ، متحد وفادار به رم ، یک شهر آزاد است. قبایل در جای دیگر گال استقلال خود را تا مبارزات انتخاباتی ژولیوس سزار حفظ می کنند.
 








 
سالهای سزار در گال: 58-50 قبل از میلاد

سزار هشت سال از رم دور است. در این مدت او به طور منظم قبایل سلتیک در گول را تسخیر می کند و با بسیاری از سران مستقل خود اتحاد جداگانه می کند. او حتی فراتر از مرزهای طبیعی گال ماجراجویی می کند - منطقه ای که توسط آلپ ، راین ، اقیانوس اطلس و پیرنه ساخته شده است.

در سال 55 و دوباره در 53 ، او برای رزمایش های مختصر به آلمان ، راین را زیر پا گذاشت. دو بار در همان دوره ، او از کانال عبور می کند تا بتواند از سلطان سلطان در انگلیس تست کند (به سزار در انگلیس مراجعه کنید ). به گفته پلوتارچ ، نوشتن 150 سال بعد ، این اکسپدیشن اولین کسی است که به برخی از دانشمندان شکاک در رم ثابت می کند که انگلیس واقعاً وجود دارد.
 








 
مبارزات سزار در آلمان و انگلیس نشان می دهد كه وی گال را خود را امن می داند. سال 52 قبل از میلاد او را اشتباه نشان می دهد. سلت ها یک رهبر الهام بخش در Vercingetorix ، رئیس جدید آورنی پیدا می کنند. موفقیت های اولیه او در برابر مشروبات رومی در غیاب سزار است که زمستان های جنوب آلپ را به زمستان سپری کرده است. اما ورود ژنرال بزرگ تفاوت چندانی با عادت او ندارد.

سزار در هنگام محاصره Vercingetorix به شهر گرگویا ، محاصره و قدم زدن به نیروهای رومی ، 700 نفر را محاصره می کند. این اولین شکست سزار در تمام سال های حضورش در گال است. این امر باعث می شود که قبایل بسیاری دیگر در حمایت از شورشیان بیرون بیایند.
 






 
محاصره بعدی در مبارزات انتخاباتی وضعیت را معکوس می کند. Vercingetorix قلعه Alesia را در اختیار دارد. سزار و سربازانش ، در تلاش برای محاصره پادگان ، خودشان توسط یک ارتش بزرگ گول تهدید می شوند. اما وقتی رومی ها اولین نبرد بزرگ بین دو طرف را پیروز می کنند ، غول ها ذوب می شوند. برای نجات جان بیشتر ، Vercingetorix از شهر فرار می کند و تسلیم می شود - در یک ژست نمایشی از جوانمردی سلتی .

او به مدت شش سال در اسارت نگه داشته می شود ، تا اینکه سزار لحظه مناسبی را پیدا کرد تا او را در خیابان رم در یک رژه پیروزمندانه هدایت کند .
 






 
جنگ گالی: 52 پیش از میلاد

احتمالاً در پاییز سال 52 قبل از میلاد ، پس از شکست وی از Vercingetorix ، سزار در محله های زمستانی خود در Bibracte (به شمال غربی لیون های مدرن) ساکن شد تا برای شش سال گذشته موفقیت های خود را در گال به ثبت برساند.

عنوانی که او در ابتدای پاپیروس خود می نویسد "یادداشت های گایوس جولیوس سزار در مورد دستاوردهای وی" است - گرچه مورخان با کتاب او به عنوان جنگ گالی آشنا می شوند . پس از اتمام کار ، یک نسخه به روم منتقل می شود ، جایی که احتمالاً در طول 51 منتشر شده است. سزار به منظور کمک به مبارزات سیاسی به پشتیبانی خود در پایتخت کمک کرده است. کتاب دستاوردهای او عکس مهم در این کارزار دیگر است (به سزار و کتاب او مراجعه کنید ).
 








 
روم گول: قرن اول قبل از میلاد - قرن 5 میلادی

گال یکی از مناطق باثبات و اقتصادی مهم امپراتوری روم را در خارج از ایتالیا اثبات می کند. این را می توان در شهری مانند Nimes به وضوح مشاهده کرد. در زمان سلطنت آگوستوس تأسیس شده است ، یکی از جالب ترین قطعات مهندسی روم - قنات بزرگ معروف به پنت دو گارد - با آب تأمین می شود.

سایر ساختمانهای فوق العاده حفظ شده در شهر نشان می دهد که چگونه رومی ها هم دین خود را صادر می کنند و هم سرگرمی مورد علاقه خود را. معروف Maison Carrée معبدی فوق العاده ساده برای خدایان رومی است.این آمفی تئاتر حدود 24000 نفر (حدود نیمی از کلوسوم معاصر رم) را برای نمایش های گلادیاتوری یا مسابقات ارابه ای برگزار می کند.
 








 
اما نیمس همچنین اثری از پایان رومان گال را نشان می دهد. در سال 407 توسط وندالها اخراج می شود. حدود شصت سال بعد توسط ویزیگوت ها اشغال می شود که قلعه ای را در آمفی تئاتر بنا می کنند.

قبایل بزرگ آلمانی ، که این دو نفر از آنها هستند ، قرن هاست که در مرزهای شرقی گال فشار می آوردند. غالباً آنها هجوم عمیق و ویرانگری به قلمرو روم داشته اند. همیشه ، سرانجام ، ارتشهای رومی آنها را به عقب رانده اند - تا قرن 5 ، هنگامی که اشکال جدیدی از اسکان ابداع شده است ، قبایل را به متحدین رومی تبدیل می کنند. نتیجه ، تا پایان آن قرن ، گلی است که بین ویزیگوت ها ، بورگوندی ها و فرانک ها مشترک است.